Asukas haluaa tulla kuulluksi
Olen vetänyt viitisen vuotta WH-Asuntojen asukaskokouksia. Kuukauden kokousputki kahdeksalla paikkakunnalla on juuri takana.
Kokouskäytäntöömme on kuulunut, että käyn paikkakunta- ja talokohtaiset asiat ensin iltapäivällä läpi paikallisten työntekijöiden kanssa. Illan kokouksessa puhutaan aina asumisen oikeista asioista, eikä mitään korulauseisia firman linjauksia. Myös työntekijät, kiinteistöhuoltajat ovat aina mukana kokouksissa.
Erittäin tärkeä osa kokousta on, että asukkaat saavat itse kertoa asumiseen vaikuttavista asioista. Yleensä ne ovat hyvin samantyyppisiä asioita talosta toiseen: asuntojen lämpötilat, asumisrauha, pihan tai yhteisten tilojen siisteys, parveketupakointi, lumityöt, lemmikit, lajittelu tai vuokrataso.
Firman viesti on asukkaille on selvä. Halutaan tietää asumisen vikakohdista, jotta niihin voidaan puuttua.
Joitain asioita ei tosin edes voida muuttaa. Ongelma voi johtua jostain muusta kuin yhtiön toiminnasta tai sitten jokin asia nyt on vaan niin kuin se on. Mutta sekin kääntyy voitoksi, kun asialliset syyt tuodaan esiin.
Ihmiset ovat fiksuja ja ymmärtävät mikä on mahdollista ja mikä ei. Siihen on tosin auttanut sekin, että olen täti-energiallani pistänyt joissain kokouksissa keskenkasvuiset illittelijät ruotuun korostamalla, että vaadin asiallista käytöstä, jotta asiat voidaan viedä rakentavasti eteenpäin.
Asiattomat ovat vaienneet ja suuri osa väestä kiittänyt tyylistä tulemalla vuodesta toiseen uudelleen. Monista asukkaista on tullut jo tuttuja, joita on mukava käydä joka kevät tapaamassa. Sain Raumalla nuo puiset voiveitset lahjaksi eräältä asukkaalta. Olen käynyt tekemässä heidän talonsa puutyöverstaasta, Mestentuvasta joskus juttuakin.
WH-Asuntojen asukaskokoukset ovat vahvistaneet käsitystäni, että ihmiset haluavat kokea, että heitä aidosti kuunnellaan ja että he voivat vaikuttaa edes jossain määrin asumiseensa. Kyse ei ole useinkaan isoista asioista. Joskus riittää vaikkapa ikkunoiden tiivistäminen.
Tänä vuonna kokouskierros on ollut jopa erittäin vuorovaikutteinen, kun hoksin kytkeä Pelargonia-asiakaslehden palautekyselyn osaksi kokousta. Sain seuraavia lehtiä varten aivan uusia näkökulmia siihen, mitä ja miten asioita pitäisi lehdessä käsitellä, jotta asukkaat saisivat lehdestä todellisen hyödyn.
Olen tavalla tai toisella tehnyt asukashallintotyötä ja hoitanut asukasviestintää jo yli 20 vuotta. Yhä edelleen innostun siitä, kun voin innostaa ihmisiä kehittämään omaa asumistaan.
Ihmisten vilpitön kuunteleminen on yksi merkittävä osa innostamista. Jokainen ihminen haluaa tulla kuulluksi.
Päivi Karvinen